Tid samme dag - Vi har afskaffet ventetiden!
Det gjorde vi faktisk for snart to år siden, da vi indførte tid samme dag. Tid samme dag betyder, at du kan blive set samme dag – ja samme dag, du ønsker det. Det gælder alle problemstillinger, uanset om de er nye eller har stået på længe.
Vi får stadig en del spørgsmål vedrørende tidsbestillingen. Derfor følger her en forklaring.
Vi har visiteret tid samme dag.
Det betyder, at ringer du i telefontiden om morgenen vil du møde en sygeplejerske eller lægesekretær i telefonen, som sammen med dig vil finde ud af, om du har brug for en tid samme dag og hvilken tid, der passer bedst til dit problem. Det kan være en fysisk konsultation eller en videokonsultation. Nogen gange klarer vi behandlingen i telefonen eller bliver enige om, at se problemet an uden behandling.
Vi åbner også tider online, der kan bookes dagen før fra kl. 12. Skriv gerne så præcis som muligt, hvad problemet drejer sig om, så vi bedst kan visitere, hvem du skal ses af. Du kan godt opleve, vi flytter tiden til en anden end den du har ønsket, hvis vi vurderer, det giver bedst mening. Hvis du ikke kan finde tider online er det fordi, de allerede er taget.
Når tiderne slipper op
Intet system er fejlfrit og vi oplever desværre nogle dage, at tiderne slipper op. Det kan skyldes sygdom hos os, kursusaktivitet, møder eller ferier. Det kan også skyldes epidemier i samfundet fx influenza, mycoplasma, halsbetændelse eller lignende, der gør at vi oplever øget pres på tidssystemet. I sådanne situationer vil vi selvfølgelig altid se os nødsaget til at prioritere de mest akutte problemstillinger på dagen. I sådanne situationer håber vi selvfølgelig også på din forståelse for, at dit problem bliver nødt til at vente til en anden dag, hvis andre mere akut syge patienter, har brug for at blive set.
Videokonsultation
Vi benytter i stigende grad videokonsultation til afklarende eller opfølgende samtaler. Det kan være en god måde at tale med os om dine symptomer inden undersøgelser i huset eller til at få svar på prøver. Videokonsultation kan også være godt, hvis du har svært ved at komme til os i lægehuset måske pga. arbejde eller nedsat mobilitet pga. sygdom eller handicap. Spørg altid gerne om dit problem kan klares på en videokonsultation, så guider vi dig til, hvordan det virker.
E-mail konsultation
Alle behandlere har e-mail konsultationer. Disse kan benyttes til simple problemstillinger, opfølgning på prøvesvar eller lignende. De besvares inden for fem hverdage. Indbakken er fælles så du kan opleve at en anden, end den mailen er stilet til, svarer på dit spørgsmål.
Akut sygdom bør du altid ringe med.
Forebyggende behandling og statuskonsultationer
Forebyggende konsultationer bookes ikke som tid samme dag. Statussamtaler vedrørende fast medicin booker vi altid ud i fremtiden. Hvor hyppigt du bør ses afhænger af din sygdom og aftales individuelt med din behandler.
Forebyggende undersøgelser som graviditetsundersøgelser, børneundersøgelser, samtaler om overvægtmedicin og livsstil, vacciner, celleskrab og lignende bookes altid på forhånd.
Det seneste år har efterspørgslen på vægttabsmedicin været stor. For at vi stadig kan se vores syge patienter er der derfor afsat en vis kapacitet til dette. Du kan derfor opleve ventetid på afklarende samtaler. Vi har ikke mulighed for at prioritere det på ”en tid samme dag”. Det er som udgangspunkt personale uddannet i sundhed og ernæring, der står for disse samtaler og opfølgninger.
Vi arbejder som et team.
Nogle problemstillinger kan klares af vores akutsygeplejersker, noget klares af vores bioanalytiker, noget visiteres til vores yngre uddannelseslæger afhængig af deres niveau i speciallægeuddannelsen og nogen har brug for at blive set af en speciallæge i almen medicin. Vi fordeler således ressourcerne på dagen mest optimalt, så alle der har behov, kan blive tilset.
Supervision
Alt vores personale og vores uddannelseslæger arbejder altid under vores supervision. Vi er derfor inde over alle beslutninger. Nogle gange er der brug for, vi ser med på en problemstilling, andre gange klares det ved, at vi drøfter det efterfølgende.
Der er derfor, hver dag en af speciallægerne afsat til at supervisere. Vi prioriterer fagligheden højt og mener det er vigtigt, at supervision af personalet og uddannelseslæger er nærværende, hurtigt tilgængelig og af høj faglig kvalitet. Den læge, der er supervisor, ser derfor som udgangspunkt ikke selv patienter på dagen. Opstår noget uventet eller akut, træder vi til.
Du kan derfor opleve, at du ikke altid kan blive set at den læge, der kender dig bedst. Er du i gang med et udredningsforløb hos en bestemt læge, kan det i nogen tilfælde være bedre, at du ringer igen en anden dag. Det håber vi på forståelse for.
Familielægen
Hvad så med trygheden i at se den samme hver gang? Det er ikke længere baseret på en enkelt læge, du altid kommer ind til. I stedet kan du betragte hele lægehuset, som din familielæge. Vi har fast undervisning og arbejder i huset efter ensrettede instrukser, som vi udarbejder i fællesskab. Vi prioriterer kurser højt og opdaterer os på ny viden, som vi altid deler med hinanden efterfølgende. Vi har supervisionsmøder og konferencer, hvor vi drøfter cases. Vi har fraser i journalen til mange problemstillinger så vi ensretter vores behandlinger.
Målet er således, at selvom du ikke altid ser den samme behandler, føler du stadig, at du får den samme behandling og nærvær hver gang. Når det er muligt prioriterer vi selvfølgelig også, at du kommer til den samme behandler i et bestemt sygdomsforløb.
AI
Vi optimerer på vores journalteknikker og afprøver for tiden AI baserede modeller, der hjælper os med at være nærværende mens journalen skrives af et program ved at optage samtalen. Programmet laver et udkast til journalnotatet til os, som vi tilretter bagefter. Dine data er anonymiserede så programmet vil ikke gemme personfølsomme data. Disse sorteres fra. Optagelserne slettes desuden igen efter 24 timer. Programmet er altså helt trygt at bruge, mener vi.
Indtil videre er det kun de faste læger, der tester systemet. Det er lovende og en god hjælp til at forbedre vores arbejde og give os mere tid til dig. Hvis du ikke ønsker, det bruges ved din konsultation, bør du sige det til lægen, du skal ind til.
Vi arbejder løbende med at optimere vores lægehus til bedst gavn for alle ikke mindst de svageste i vores samfund. Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl om hvordan du får hjælp - så er vi altid klar til at finde en løsning.
På vegne af hele lægehuset i Høng.
De venligste hilsner
Benjamin Finn Denta, speciallæge i almen medicin, medejer i klinikken.
Mia Søe Pedersen, speciallæge i almen medicin, medejer i klinikken.
Mette Hinnerskov Stengaard, speciallæge i almen medicin, medejer i klinikken.
Praktisk information når du kommer i lægehuset
Ved ankomst, bedes du registrere dig med dit sygesikringskort ved vores ankomst terminal, inden du kan tage plads i venteværelset.
Du kan også bruge "Sundhedskortet" app'en, for registrering.
Du skal altid medbringe dit sundhedskort, når du har en konsultationstid her i klinikken.
Hvis du har mistet dit sundhedskort, eller det er gået i stykker, skal du henvende dig hos din kommune for at få det erstattet.